Jdi na obsah Jdi na menu

Skanzen Vychylovka a Lesní úvraťová železnice

Uprostřed léta, ve dni, kdy bylo krásně pod mrakem a slunce zbytečně nepražilo ( ale zase nebylo nijaké valné světlo na focení ) jsme navštívili Vychylovku. Jedná se o nádherný skanzen, ležící v oblasti Žilinského kraje, přesněji v chráněnné krajinné oblasti Kysuce. Venkovní expozici protíná úvraťová železnice, která je skutečně funkční a lze se po ní projet takovýmto nádherným vláčkem...

dsc_0007.jpg

 

A tak jsme zjistili " kdy pojede vlak " a vydali se zatím s mírně málomluvným " odemykacím " průvodcem po zdejších chaloupkách, stodolách a jiných památkách. 

Větší část budov ve skanzenu je přenesená z již neexistující obce Riečnica, srubové obytné domy a hospodářská stavení pocházejí z usedlostí Rybovia a Do Potoka. Další domy jsou z usedlostí Oščadnica, Korne, Dunajov a Harvelka.

Všude se potuluje takové menší stádo ovcí, které se pasou kde chtějí a prakticky nemají konec ani začátek ohrady - protože tam je asi zavírají sotva na noc.  

dsc_0011.jpg

 

Technické stavby tu zastupuje kombinace vodního mlýna a pily s hrázděnou konstrukcí ( Hrázděné zdivo je typ zdění, při kterém je dřevěná nosná trámová konstrukce vyplněna cihlami, hliněnou maltou omazanými slabými trámky či výjimečně kameny ) z obce Klubina.

Stavba byla napojená na náhon, který poháněl kolo ( průměr 4,5m ). Náhon z potoka se dal uzavřít.

Další velmi krásnou stavbou je kaplička Panny Marie. Původně zdobila v centru obce Zborov nad Bystricou. Pochází ze začátku 19. století, je svěže bílá a má vedle sebe starý hřbitov. Prý se objevila ve filmu Želary, který se v tomto skanzenu částečně natáčel.

Co se týká veškerého zbytku všech ostatních stavení - všude nainstalováno původní vybavení budov. Průvodce toho celkově moc nenamluvil ale vnitřky stavení byly nádherné. Nejen že je v nich původní vybavení ale jsou tam i postavičky lidí v dobových kostýmech. 

dsc_0053.jpg

 

A tak se pomalu dostáváme k místní železnici. Jedná se o Lesní úvraťovou železnici - co to znamená ? Jedná se o tzv. lesní železnici sloužící ke stahování dřeva z malebných a nepřístupných kopců Oravy. Nebyla na Slovensku jediná, ale byla používána zřejmě nejdéle a především se její část podařilo zachovat jako součást Kysuckého Múzea.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla roku 1926 spojením dvou na sobě nezávislých lesních železnic - Kysucké lesní železnice, vedoucí z Oščadnice do Chmúry a Oravské lesní železnice, vedoucí z Lokce do Erdútky (nyní Oravská Lesná). Obě železnice byly vybudovány v letech 1915-1918 o rozchodu 760 mm. KOLŽ vznikla stavbou 10,5 km dlouhého spojovacího úseku z Gontkuly v Oravské Lesné do Chmúry. Technicky náročné bylo vybudování části spojovací tratě z Chmúry do sedla Beskydu, kde bylo nutno na úseku 1500 m (vzdušnou čarou) překonat převýšení 217 m, což bylo řešeno vybudováním 3 hrotových úvratí a zároveň se jako úvraťové vybudovaly stanice Chnúra a Beskyd-sedlo.

Hlavní trať byla dlouhá takřka 61 km a vedla z Oščadnice na Kysucích do Lokce na Oravě, ze které vedlo velké množství odboček. Ty byly zřizovány a rušeny podle momentální potřeby těžby dřeva. Největší délky dosáhla KOLŽ ve 20.letech - takřka 110 km.

Lokomotivní park tvořily především parní lokomotivy MÁV, Henschel, Krauss, Orenstein und Koppel a ČKD. Z vozů byly využívány nejčastěji oplenové podvozky na přepravu kmenů dřeva.

A to už jsme pomalu dorazili do Krčmy z Korně. Budova má osm místností, z nichž přístupná je pouze malá část - restaurační. Dostanete zde klasická slovenská jídla, k nimž se nejlépe hodí Žinčica nebo Cmar. Vše velmi stylové ... a nemohou chybět mé oblíbené halušky, že. :-)

 

dsc_0121.jpg

V roce 1994 se započalo s rekonstrukcí trati mezi 2. a 3. úvratí. Až do roku 1996 v provozu pro osobní dopravu část trati až po 2. úvrať, odkud je nádherný výhled na muzeum a do kraje. V roce 2005 došlo k sesuvu svahu, který část rekonstruované tratě mezi 1. a 2. úvratí a mezi 2. a 3. úvratí zničil. V roce 2004 bylo dokončeno zajištění svahu odvodněním a stavbou betonových opěrných zdí. V roce 2005 bylo v plánu začít pokládku kolejí po 2. úvrať a získání povolení k osobní přepravě. V zimě 2004 - 2005 ale část svahu opět ujela a tak zprůjezdnění tratě je opět v nedohlednu. Také bylo zjištěno, že někdo část zachovalého 8 km úseku začal rozebírat a rozkrádat.

Do budoucnosti se plánuje propojení této trati s Oravským úsekem.

 

A to je vše, přátelé...

Veškerá pořízená fotodokumentace je zde pod textem. Foceno z ruky na Nikon D90, bez použití filtrů a jiných dalších hraček. Videa ze železnice natočená mnou na foťák.

Historická a jiná data byla čerpána z : vychylovka.sk, kysuckemuzeum.sk, hornictvi.info, slovenskepovestikdebolotambolo.webnode.sk, wikipedia.org

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

To jsem já

(Hana Tomanová, 1. 8. 2011 15:06)

Je to dobrý, lepší je to prožít, takhle jsou to jen pěkné obrázky. Ale jako tip bezva až na to, že mého muže nebaví chodit. Musel by mít kolo.
Tak fajn.